تبلیغات
حضـورتا ظهـور - حفظ بركات ماه رمضان

حضـورتا ظهـور

راه معنویت و صفا، كوچه بن‏بست نیست!(مقام معظم رهبری)

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ حضـورتا ظهـورخوش آمد میگویم ... برای سلامتی و فرج آقاامام زمان(عج)صلـــوات.اللهم صل علی محمدوال محمدوعجل فرجهم


بدون تردید یك ماه روزه‌داری و مبارزه عملی با هواهای نفسانی، تأثیر بسیار عمیقی در روح و روان و سلامت جسمانی انسان دارد؛ اما چه كنیم روزه ما اثرش بر نفس و جان باقی بماند؟
در مرحله نخست باید بكوشیم تا روزه ما كامل و واقعی باشد و آن گاه اثر آن تا سال آینده، بلكه برای همیشه، باقی می‌ماند.
امام جعفر صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «هرگاه روزه دار هستی، پس باید گوش و چشم تو از حرام به دور و جوارح و اعضای تو از زشتی‌ها پاك باشد و باید كارهای بیهوده و لغو را از خود دور كنی... لازم است بر تو حلم و وقار و خشوع روزه واقعی [زیرا روزه‌دار واقعی كسی است كه‌] كاملاً مراقب و مواظب تمامی شئون زندگی‌اش باشد تا كوچك‌ترین نواقص شرعی، عرفی و اخلاقی از او مشاهده نگردد... روزه‌دار باید در حد امكان، سكوت و خاموشی را اختیار كند؛ مگر ذكر خدا و بیان نیازمندی‌هایش؛ از قهقهه و بلند خندیدن بپرهیزد؛ زیرا خداوند بر خنده‌های قهقهه خشم دارد».1 
از این سخنان پر معنای امام صادق علیه‌السلام، استفاده می‌شود كه روزه وقتی كامل است و ما روزه‌دار واقعی محسوب می‌شویم كه این عمل، فقط خودداری از خوردن و آشامیدن نباشد؛ بلكه همه اعضا و جوارح ما روزه‌دار باشند و چنین روزه‌ای، كامل و واقعی است و طبعاً اثر آن پایدار خواهد بود. علاوه بر آن چه گفته شد، دو عمل مهم دیگر باید انجام دهیم تا اثر روزه تا ماه مبارك رمضان بعدی باقی بماند كه عبارتند از:
1. پرهیز از آن چه كه موجب زایل شدن اثر روزه می‌شود. علت غایی روزه، دست‌یابی به «تقوا» (دوری از گناه) است؛ زیرا گناه با هدف روزه منافات دارد و ما هنگامی می‌توانیم از اثر روزه (تقوای الهی)به طور مستمر بهره‌مند شویم كه رفتارمان، همسو و هم جهت و در راستای پرهیزگاری باشد.
2. علاوه بر اجتناب از گناه، باید ارتباط خود را با آن چه در ماه مبارك رمضان انجام داده‌ایم، قطع نكنیم؛ یعنی برای تقویت آثار روزه، گاهی روزه بگیریم؛ البته این روزه‌ها واجب نیست؛ ولی از نظر كیفیت باید به همان صورتی باشد كه در ماه مبارك رمضان روزه می‌گیریم؛ یعنی، همه اعضا و جوارح ما روزه باشند.
بنابراین، استواری عمل و مداومت بر آن، موجب می‌شود تا اثر آن عمل باقی بماند. امام باقر علیه‌السلام فرمود: «دوست داشتنی‌ترین عمل نزد خداوند، عملی است كه بنده آن را ادامه دهد؛ هر چند اندك باشد».2 و یكی از دلایل استمرار عمل، حفظ و بقای اثر آن است. از نظر علمی و تجربی نیز این حقیقت ثابت شده است كه برای ماندگاری یادگیری و نهادینه شدن صفات اخلاقی و معنوی، یك فرآیند دو مرحله‌ای را باید طی كرد؛ شكل‌گیری و تثبیت و بقا.
هر مهارتی كه انسان به دست می‌آورد، برای تثبیت و بقای آن، باید ارتباط خود را با آن مهارت - اگر چه به صورت اندك - حفظ كند. این مطلب در مورد مسائل معنوی و اخلاقی نیز صدق می‌كند؛ یعنی اگر بخواهیم اثرات ماه مبارك رمضان، نه تنها تا ماه رمضان بعدی حفظ شود، بلكه به عنوان یك سرمایه معنوی برای همیشه باقی بماند، باید ارتباط خود را با این ماه حفظ كنیم. نگه داشتن این ارتباط، ممكن نیست؛ مگر با انجام دادن همان اعمالی كه در ماه رمضان انجام می‌دادیم.
از این رو، توصیه می‌شود كه بعد از ماه مبارك رمضان، گاهی روزه بگیرید و تلاوت قرآن را - هر چند روزی یك صفحه - قطع نكنید و دعاهای مربوط به ماه‌های بعد از رمضان را هر روز بخوانید؛ سیره عملی بزرگان دین - مانند پیامبر و ائمه علیهم‌السلام همواره این بود كه بعضی از روزها را روزه می‌گرفتند و توصیه می‌كردند كه حداقل هر ماه سه روز، روزه بگیرید (اول، وسط و آخر ماه) و حداقل هر روز پنجاه آیه قرآن را تلاوت كنید و... . این سیره و سفارش‌ها، برای استمرار و بقای آثار ماه مبارك رمضان و تبدیل آن حالات معنوی، به صفات و ملكات ماندگار و همیشگی است؛ به گونه‌ای كه این آثار، جزء وجود و شخصیت انسان شود و همواره رفتارهای او را تحت تأثیر قرار دهد.

1. بحارالانوار، ج 96، ص 292.
2. اصول كافی، ج 3، ص 129، ج‌2.




طبقه بندی: مذهبی، اعتقادی،

[ یکشنبه 20 مرداد 1392 ] [ 02:00 ب.ظ ] [ مبــارز ]

[ لبیِـک همراهان() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، ،
/cb:loop_post